Преди Втората световна война [редактиране]
BMW е компания, основана от Карл Фридрих Рап през октомври 1913 г. в Мюнхен, като първоначално се занимава с производството на двигатели на самолети. Създадената тогава бяло-синя кръгла емблема на BMW се използва и до днес. Представлява стилизирано изображение на въртящо се самолетно витло, но синьо-бялото лого е всъщност част от Баварския флаг.
През 1913 г. в северната част на Мюнхен Карл Рап и Густав Ото, син на Николаус Аугуст Ото, създават две малки фирми за самолетни двигатели. Започващата Първа световна война веднага предизвиква порой от поръчки. Затова Рап и Ото решават да се обединят в един авиационен завод. Така в Мюнхен възниква компанията за самолетни двигатели, която на 21 юли 1917 г. е регистрирана под името Баварски моторни эаводи (Bayerische Motoren Werke - BMW). За директор на фабриката е назначен предприемчивият Франц-Йозеф Поп.
През 1916 г. компанията сключва договор за производство на двигатели V12 за Австро-Унгария. Нуждаейки се от финансиране, Рап получава подкрепата на Камило Кастильони и Макс Фриц и компанията е преустроена в Bayerische Motoren Werke GmbH (ООД). През 1917 г. Рап напуска и компанията е поета от австриеца Франц Йозеф Поп, като през 1918 г.е преименувана на BMW AG
След края на Първата световна война производството на самолети в Германия е забранено и BMW се преориентира към производство на влакови спирачки.
През 1923 г. BMW конструира първия си мотоциклет R32, с обем 500cm3 и въздушно охлаждане.
През 1927 г. фирмата Fahrzeugfabrik Eisenach A.G. в град Айзенах започва производството на леката кола Dixi по лиценз на Austin Motor Company (впоследствие станала част от Роувър). Следвайки желанието си да навлезне в автомобилния бизнес, BMW закупува Айзенахската фирма и така Dixi става първият автомобил на BMW. Интересно е, че след много десетилетия, през 90-те години, BMW временно става собственик на цялата фирма Роувър.
В следващите години BMW разширява производството си, като произвежда 6-цилиндрови спортни коли и седани. Произвеждат 327 купе и кабрио и 328 роудстър, както и 335 - луксозен седан.
Втора световна война [редактиране]
Мотоциклетите на BMW, и по-специално R12 и R75, са широко използвани от моторизираните подразделения на Германската армия. BMW R75 е с кош, като и колелото на коша е задвижвано с помощта на диференциал за постигане на висока проходимост на мотоциклета. Самолетите също използват BMW 801, един от най-мощните за времето си самолетни двигатели. Над 30 000 са произведени до 1945.
Заводите на BMW са сериозно бомбардирани обекти в края на войната. Тези в източна Германия са превзети от Съветския съюз, а заводът в Мюнхен е напълно унищожен.
Автомобили [редактиране]
От 1955 г. до 1962 г. голям успех имат различни модели на микроколата BMW Изета (BMW Isetta) като на препроектирания италиански оригинал Изета се монтират мотори BMW. Общо са произведени 161,728 такива микроколи.
Репутацията на BMW обаче се гради основно върху производството на луксозни автомобили от висок клас, които се отличават със своя спортен дух, динамичност, прецизно управление и мощни двигатели. При това моделите им са задължително или със задно предаване, или пълноприводни (4x4). Текущата моделна гама на BMW е започната да се изгражда през 60-те години на 20 век с представянето на серията 02, като текущите моделни означения са въведени през 70-те години.
Отделните моделни семейства се наричат "серия" и се означават с една цифра. Първоначално е представена BMW 5та Серия - нормален семеен седан, последвана от BMW 3та Серия (компактен семеен автомобил) и BMW 7ма Серия(луксозен седан). Обикновено всеки модел е означен с три цифри и една или няколко букви (пример 325iX) - първата от цифрите е свързана с принадлежността на автомобила към дадена серия (в примера 3-та серия), следващите две - с обема на двигателя, а буквите показват типа на гориво и други специфики. Изключение правят автомобилите, разработвани от спортното поделение на BMW - BMW Motorsport, които са означавани с буквата M и цифра на серията която представляват (пример BMW M3).
По-късно са въведени и моделите от сериите Z (roadster) и X (джип), чиито означения също представляват изключение от стандартното правило.Насоките в развитието на компанията са към намаляването на разхода на гориво на автомобилите и по-малко отделяне на вредни емисии, използвайки свръхмодерни технологии и иновации в автомобилостроенето БМВ Е46 РЛЗ.Бмв имат една от най-бързите коли m6 която е олекотена с карбон и вдига забелижителните 412,5 km/h.Тя е тествана на пистата Мохаве.
Актуални моделни линии [редактиране]
- Серия 1 на BMW
- Серия 3 на BMW
- Серия 5 на BMW
- Серия 6 на BMW
- Серия 7 на BMW
- Серия 8 на BMW
- Серия M на BMW
- Серия X на BMW
- Серия Z на BMW
Мотоциклети [редактиране]
Моделна линия [редактиране]
При мотоциклетите на BMW са актуални следните основни моделни линии:
- Серия F:
BMW F 650 GS, BMW F 800 GS, BMW F 800 ST, BMW F 800 R, BMW F 800 S.
- Серия G:
BMW G 450 X, BMW G 650 Xchallenge, BMW G 650 Xcountry, BMW G 650 Xmoto.
- Серия K:
BMW K 1300 GT, BMW K 1300 R, BMW K 1300 S.
- Серия R:
BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS Adventure, BMW R 1200 RT, BMW R 1200 R.
- Серия S:
BMW S 1000 RR.
- Серия HP2:
BMW HP2 Megamoto, BMW HP2 Sport.
0 коментара:
Публикуване на коментар